UM JE POPUT PADOBRANA-FUNKCIONIRA JEDINO AKO JE OTVOREN!



Svaka obitelj ima svoju tradiciju, pa tako je ima i moja, točnije djed i ja. Dvadeset godina spuštamo se na željeznički kolodvor, sjedamo u vlak i krećemo u najveću malu općinu-Fužine, kako bismo proveli ugodno poslije popodne prisjećajući se prošlosti, pričajući o sadašnjosti i zamišljajući budućnost. Taj izlet svake godine izgleda poprilično jednako, ali ove smo godine u vlaku upoznali dječaka koji je izlet učinio drugačijim.

UM JE POPUT PADOBRANA-FUNKCIONIRA JEDINO AKO JE OTVOREN! (Albert Einstein) 

Dječak, naizgled identičan svakom desetogodišnjaku, smeđe kose i smeđih očiju zapravo odskače od svoje generacije. Dječak je od početka puta izbjegavao moj pogled, izustio svega par riječi, a fokus i čitavu koncentraciju usmjerio na maketu aviona. 


Kako je vlak krenuo djed je vrlo brzo zaspao, a čitava konverzacija odvijala se između mene i dječakove majke. Majka mi je na najjednostavniji način pokušala objasniti zašto je njezin sin poseban. Njegova dijagnoza je Aspergerov sindrom, jedan od nekoliko poremećaja iz autističkog spektra karakteriziran poteškoćama u društvenoj interakciji i ograničenim, stereotipnim interesima i aktivnostima. Osobe s AS-om dobre su u pamćenju sistema i važnih činjenica, umjetnosti, matematici, kompjuterskom programiranju ili znanosti.

Sposobnost koja je mene najviše iznenadila je uočavanje sitnih detalja koji najčešće promaknu drugima. Majka je nakon razgovora zamolila dječaka da zatvori oči i opiše kabinu u kojoj sjedimo ili mene kako bi mi što zornije pokazala njegove mogućnosti. 


Dječak nije dignuo pogled od makete, ali je zatvorio oči, šutio minutu-dvije, a zatim opisao mene: „Sjediš na drugom sjedalu s lijeva nadesno, imaš tamnosmeđu kosu jednake dužine, a prije si imala šiške koje sad valjda puštaš, pa su jedino one kraće od ostatka kose. Imaš crne hlače i sivu majicu sa srcem na kojem se nalaze 73 šljokice koje baš fora sjaje kad ne prolazimo kroz tunel. Imaš crne čizme s 15 metalnih zakovica od kojih će ti vjerojatno neke brzo otpasti, i crnu jaknu s crnom kapuljačom koja iznutra ima dlaku boje medvjeda. Desna noga ti je prekrižena preko lijeve i malo si se nakrivila, a to ti nije dobro za kičmu. Ova vožnja vlakom je kratka, pa onda nije problem da si tako nakrivljena, ali da se vozimo avionom već bi stigli doma. Avioni su najbolje prijevozno sredstvo…“, nastavio je sa svojevrsnim monolog o avionima, a ja nisam puno razumjela. Bila sam šokirana silnim detaljima koje je zapamtio, a da je pritom čitav put fokus imao na maketi. 



Prebrojala sam zakovice na čizmama i na jedvite jade šljokice na majici, i bio je u pravu. Ostatak dana prošao je uobičajeno. Djed i ja smo šetali, hranili ptice, prisjećali se prošlosti, pričali o sadašnjosti i zamišljali budućnost, ali ja cijeli ostatak dana nisam mogla prestati misliti o dječaku.

Sindrom kao takav klasificiran je sredinom 40-ih godina, a ime je dobio po austrijskom pedijatru Hansu Aspergeru, koji je opisao djecu koja imaju normalnu inteligenciju, ali im nedostaje vještina neverbalne komunikacije. Također, fizički su nespretna i ne pokazuju empatiju


Nedostatak empatije vjerojatno je najgori aspekt ovog sindroma zbog kojeg osobe s AS-om teže sklapaju prijateljstva. Samim time ne doživljavaju socijalnu ili emocionalnu uzajamnost poput ostalih, ali im je smanjena i mogućnost neverbalne komunikacije, primjerice kontakt očima, izrazi lica ili gestikulacija.

Za razliku od autista, osobe s AS-om nisu povučene u društvu, dapače, one prilaze drugima, ponekad čak i na neobičan način. Takva osoba može započeti dug razgovor o temi koja je isključivo u njegovom interesu, a da pritom ne prepozna reakciju sugovornika ili trenutačno stanje. Ovaj neuspjeh da se adekvatno reagira u društvenoj interakciji od strane drugih može biti protumačen kao ignoriranje tuđih osjećaja, a sama ta osoba kao neosjećajna i neobzirna. Njihovi interesi su ograničeni, a ponašanje često repetitivno, a njihove aktivnosti često prati abnormalna intenzivnost i fokusiranost.


Pristaše su rutina, a njihovu cjelokupnu pažnju mogu preokupirati sitni dijelovi nekog predmeta. Komunikaciju karakterizira govorljivost, nagli skokovi s teme na temu, doslovno interpretiranje i pogrešno razumijevanje, upotreba metafora koje nisu opće razumljive, nedostaci u slušnoj percepciji, formalan govor, te neobičnosti u intonaciji u kojem govor može biti vrlo brz, isprekidan ili glasan.


Kim Končar